«روشنگری» مهم‌ترین نقش زنان در جامعه است دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است عنبر بسای و عود بسوزان و گل بریز* از کدام بانوان ورزشکار خراسانی در نخستین دوره اعطای نشان «کاوه»، تقدیر شد؟ میهن مثل مادر است آیا روتین‌های پوستی معجزه می‌کنند؟ تحقق الگوی سوم زن مسلمان، مطالبه جدی جامعه زنان از رئیس‌جمهور آینده است جشن مادر دختری «غدیر، عید هم عهدی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟
سرخط خبرها
پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توانم بعد از فوت همسرم، مستمری پدر بازنشسته‌ام را برای خودم فعال کنم؟

پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توانم بعد از فوت همسرم، مستمری پدر بازنشسته‌ام را برای خودم فعال کنم؟

  • کد خبر: ۲۳۴۲۷۳
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
در این مطلب کارشناس حقوق به پرسش‌های حقوقی مخاطبان عزیز شهرآرانیوز پاسخ داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بنده خودرویی از همکارم خریدم ولی متأسفانه سهل‌انگاری کردم و تعویض پلاک انجام ندادم. همسر ایشان ماشین را به دلیل مهریه توقیف فیزیکی و سندی کرده است. حالا باید چه‌کار کنم؟

با توجه به اینکه خودرو مذکور هنوز به نام مالک است و آنچه در مراجع قضایی برای پیگیری اموری از قبیل توقیف و ... جایگاه دارد که بتوان پیگیری درخواست را با توجه به آن ادامه داد و طرف دعوا قرار داد مالک اصلی است، توقیف خانم صحیح است، زیرا به نام مالک اصلی اقدام کرده است و در اولویت قرار دارد. نمی‌توان با ادعای سهل‌انگاری از این اقدام جلوگیری کرد. به نظر می‌رسد با دادخواست ابطال معامله خودرو بتوان نسبت به ضرر اقتصادی وارده جبران خسارت کرد.

زنی شصت‌وهفت‌ساله هستم. بعد از فوت پدرم، مستمری بازنشستگی پدرم به مادرم تعلق گرفت. اکنون ۲ سال است که همسرم را از دست داده‌ام. درآمدی ندارم. مادرم نیز به‌تازگی به رحمت خدا رفته است. زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی فرزندم هستم (فقط برای دفترچه بیمه). آیا می‌توانم از حقوق بازنشستگی پدرم استفاده کنم؟ در صورت مثبت بودن، چند درصد از حقوق بازنشستگی پدرم را می‌توانم دریافت کنم؟

بله، اگر درآمد و همسر نداشته باشید، مستمری به شما تعلق می‌گیرد. میزان آن نیز به این بستگی دارد که آیا جز شما فرد دیگری از خانواده هم مشمول مستمری است.

همسر من ۱۵ سال است فوت شده است. من و دخترم که مجرد است حقوق دریافت می‌کنیم و من سرپرست محسوب می‌شوم. می‌خواهم همه حقوق را به اسم دخترم برگردانم و تمام و کمال حقوق مستمری را دخترم بگیرد و اسمم از دریافت حقوق مستمری همسرم خارج شود. آیا امکان‌پذیر است؟

بله، طبق وکالت‌نامه‌هایی که مورد تأیید سازمان تامین اجتماعی است، می‌توان سهم مستمری را به فرد مشمول دیگر واگذار کرد و از زیرمجموعه افراد مستمری‌بگیر خارج شد. فرایند این امور طبق اقداماتی که تأمین اجتماعی مشخص کرده است انجام می‌شود.

پدر من باغی داشت که با یک نفر دیگر نصف‌نصف شریک بود. باغ سند مادر داشت. پدرم ناگهان فوت کرد و سند مادر در مدارک نیست. در اداره ثبت اسناد هم فقط یک کپی هست ولی شریک پدرم که آدم درستی هم نیست چند سال پیش برای سهم خود سند تک‌برگ گرفته است و می‌گوید سند مادر دست ما نیست. خواهشمندم راهنمایی کنید چه‌طور می‌توانیم سهم خودمان را اثبات کنیم و سند بگیریم.

اگر درباره مالکیت نصف ملک مذکور مدارکی وجود داشته باشد، می‌توان با انجام انحصار وراثت به اداره ثبت مراجعه و فقدان سند مادر را اعلام کرد. سپس می‌توان برای درخواست کپی از سند مادر اقدام، و بعد از انجام امور اداری و ثبتی تقاضای صدور سند نسبت به قسمتی که مالکیت ثابت شده است، پیگیری کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.